
Helppokäyttöinen ja laadukas pikkucrossi?
CFMOTO:n valmistama CX-5E vastaa tulevaisuuden crossikuskin tarpeisiin. Tämä sähköinen pikkupistooli sopii erinomaisesti ajoharrastuksen aloitukseen ja on edut bensacrosseihin on huomattavat.
Miksi ostaisin sähköcrossin?
Ensinnäkin sähköcrossi on lähes äänetön. Tämä mahdollistaa ajon takapihalla, vaikka naapuri olisi ihan vieressä.
Lisäki sähkömoottori on huoltovapaa. Ei öljynvaihtoa, ei venttiilivälysten tarkistuksia tai männänvaihtoa. Huolto rajoittuu pesuun, ketjunrasvaukseen ja latailuun.
Mitä vielä? Lasten sähköcrossia on todella helppo ajaa. Ei vaihteita, ei 2T moottorin tehopiikkiä, vaan tasaista ja säädettävää tehoa.
Sähkön etu on se, että sen tehoa todella säätä. Eli voit helposti valita tehoalueen ja huippunopeuden ilman, että moottorin luonne kärsii.
Kun polttomoottorista pikkucrossia rajoittaa kaasust, se myös vaikuttaa pyörän toimivuuteen. Polttomottorissa tehoalue on hyvin suppea, mutta sähkö vääntää kokoajan tasaisesti, eikä rajoittaminen syö kokonaan menohaluja.
Jos siis puntaroit sähkön ja polttomoottorin välillä, on sähkö todennäköisesti parempi vaihtoehto.
CX-5E vastaa mitoiltaa noin 80-110 kuutioisia pikkucrosseja, jotka on suunniteltu ihan sille aloittelevalle kuskille. Ajomoodeja on 3kpl, eli voit säätä moottorin tehoa ja huippunopeutta helposti "tankin" pällä olevasta napista.
Kytkintä tai vaihteita ei ole ja tämä lähtee vaivattomasti liikkeelle kaasua vääntämällä.
Lataus tapahtuu mukana tulevan laturin avulla normaalista pistorasiasta ja latas kestää noin tyhjästä täyteen. Toki akkua on hyvä ladata mahdollisimman usein, eikä sitä kannata päästää tyhjäksi asti.
Bensamoottorivehkeissä tutulla tankin korkin paikalla on näyttö, josta näet akun varaustason, tehoasetuksen 1-3 ja "READY" tilan, joka tarkoittaa sitä, että voit lähteä ajamaan. Siinä näytön alla on näppäin, josta voi vaihtaa ajomoodia ja virtakytkin on numeromaskin takana.
Myös ns. "tapponaru" eli magneettinen hätäseis, jonka saa kiinnitetty kuskiin ja joka sammuttaa koko laitteen irrotessaan ohjaustangosta.
Miten kauan CX-5E pikkucrossilla voi ajaa?
Maasto ja ajotyyli vaikuttavat ajoaikaan. Jos vedetään kaasu auki täysillä, niin akku kestää noin 35min. Jos taas pihapiirissä pyöritään, kovahkolla radalla ajetaan tai pöllytettään hiekkatiellä, niin ajoaika on noin 1-2h, jopa pidempäänkin.
Moottori
Moottorityyppi Sähkömoottori
Maksimiteho 1500W
Enimmäisvääntömomentti 7Nm
Maksiminopeudet: Aloittelija-asetus 15km/h (tehdasasetus) Taso 1 24km/h, Taso 2 36km/h, Taso 3 46km/h
Ajoaika maksiminopeudella 35min
Akku Litium, 48V/24Ah
Akun kapasiteetti 1,15kWh
Latausaika 0-100% min. 5h, 10-80% 4h
Voimansiirto Ketju
Toisiovoimansiirron välitys 72:13
Käyttölämpötilasuositus 5-40 astetta celsiusta
Mitat
Pituus x Leveys x Korkeus 1550x665x989mm
Istuimen korkeus 678mm
Akseliväli 1066mm
Omapaino 56kg
Max kuorma 106kg
Ohjauspään kulma 34°
Alusta
Runko: Teräsputki, kaksinkertainen kehikko
Hydrauliset levyjarrut
Jousitus edessä: Teleskooppi 31mm halkaisija
Iskunvaimennus takana: Monoshock, säädettävä jousen esijännitys
Renkaat etu/taka 70/100-14 / 80/100-12
Pinnavanteet