ITP Versa Cross / Versa Cross V3 är ett högpresterande terräng- och äventyrsdäck för ATV/UTV, anpassat för varierande förhållanden: hårdpackade skogsvägar, grus, sand och stubåkrar.
Om du behöver ett däck som tål hård användning, fungerar bra i blandad körning och erbjuder bra grepp och stabilitet även i högre hastigheter, är Versa Cross V3 ett av de bästa alternativen.
Viktigaste egenskaper
Mer om produkten
Versa Cross V3 är utvecklat särskilt för moderna UTV-/SxS-fordon, så kallade “side-by-sides”, med hög effekt och körning i varierad terräng.
Däcket kombinerar hållbarhet och grepp med körkomfort på asfalt och fast grus. Det passar bra för “äventyraren” som vill köra i skogen, på asfalt eller på grusväg med en enda uppsättning däck – utan stora kompromisser.
Däcken är E-godkända och kan användas i vägtrafik.
Tekniska specifikationer
Vanliga frågor (FAQ)
Fungerar dessa däck i mjuk mark / lera?
Versa Cross V3 är främst utvecklat för hårdpackade och medelhårda underlag, men tack vare extra kanaler fungerar det förvånansvärt bra även på lösa och leriga ytor. I mycket leriga och extremt mjuka förhållanden kan dock riktiga ler-däck med aggressivare mönster behövas.
Kan man köra på asfalt / grusväg utan vibrationer eller buller?
Ja – jämfört med rena ler-däck är dessa tystare och bekvämare på asfalt och hårt grus. Radialkonstruktionen och det måttliga mönsterdjupet minskar vibrationer.
Vad betyder 8-lagers konstruktion (8-ply)?
Det betyder att däcksidorna har förstärkningslager som förbättrar bärförmågan och skyddar mot skär- och stötsskador. Det gör däcket tyngre och styvare jämfört med lättare “soft”-däck.
Passar dessa för UTV / Side-by-Sides?
Ja. Versa Cross V3 är speciellt designat för UTV-/SxS-fordon som kräver hög effekt, stabilitet och hållbarhet i olika terränger.
Hur väljer jag rätt däckstorlek och lufttryck?
Kontrollera alltid fälgstorleken först. Om du vill gå upp i storlek, se till att det finns plats för större däck. Vanligtvis kan man öka höjden med 2 tum och bredden med 1–2 tum utan problem, men det bör alltid kontrolleras. En liten kontakt med innerskärmen gör oftast inget – åtminstone inte för oss ;).
Lufttrycket beror på användning: högre tryck för hårda underlag och högre hastigheter, lägre tryck för mjuka underlag / stenig terräng för bättre grepp. Lägre tryck kräver försiktighet, eftersom risken ökar att däcket lossnar från fälgen. Testa olika tryck i olika terränger för att hitta det bästa.